OM FORENINGEN NETVÆRK FOR ØKOLOGISK AKVAKULTUR

Netværk for producenter, professionelle køkkener og forbrugere der vil udvikle, fremstille, servere og spise bæredygtige fødevarer fra økologisk produktion i vand kaldet AKVAKULTUR

ØA er en interesseorganisation, der udvikler og udbreder økologisk akvakultur til glæde for vores medlemmer, for kloden og dens beboere.

Foreningen blev stiftet i 2020 og arbejder for at fremme en bæredygtig, økologisk madkultur i saltvand og ferskvand og ikke mindst på vores tallerkener.

Akvakulturerhvervet har en lang og hæderkronet historie i Danmark og har forsynet både konger, borgere og bønder gennem århundrede med fisk, krebs og muslinger. Den tradition og den viden skal vi bygge videre på med fokus på bæredygtighed i alle ordets bedste betydninger - økologi, klima, sundhed, dyrevelfærd, velsmag osv.

Vi arbejder med forskning, politik indflydelse, forbrugeroplysning, praktiske udviklingsprojekter, markedsføring, uddannelse, kulinarisk innovation og sundhedsfremme, videndeling og netværksdannelse indenfor branchen til glæde for fælles udvikling og fornyelse af akvakulturerhvervet og dets produkter.

Vores vision er at akvakulturen kan skabe klimavenlige, proteinrige, velsmagende produkter uden at påvirke naturen negativt. Ultimativt vil vi dele vores viden internationalt, således at økologisk akvakultur kan blive udbredt til resten af verden enten i form af produkter eller som produktionsmetoder.·